Stichting Lodewijk de Raet werkt reeds sinds 1952 in de traditie van het volkshogeschoolwerk aan het versterken van de mondigheid en de participatie van elke inwoner in Vlaanderen. Persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke verantwoording werden daarbij steeds aan elkaar gekoppeld.
De naam van de organisatie refereert uiteraard naar Lodewijk de Raet (1870-1914), die in zijn tijd het belang beklemtoonde van de democratisering van het onderwijs tot en met de universiteit en de volksontwikkeling.
Ook vandaag nog focust het pluralistisch vormingswerk van Stichting Lodewijk de Raet op het vermogen van ieder van ons om te participeren aan de samenleving en aan de verschillende sociale contexten die er deel van uitmaken.
Op deze twee componenten is het aanbod van Stichting Lodewijk de Raet dan ook gericht. Belangrijk, wat ons betreft, is dat participatie naast einddoel ook een essentieel middel is. En participatie als middel komt er op neer dat deelnemers aan onze vormingsactiviteiten zelf mee instaan voor de formulering van hun leerdoelen en voor de manier waarop deze leerdoelen worden bereikt.
De naam van de organisatie refereert uiteraard naar Lodewijk de Raet (1870-1914), die in zijn tijd het belang beklemtoonde van de democratisering van het onderwijs tot en met de universiteit en de volksontwikkeling.
Ook vandaag nog focust het pluralistisch vormingswerk van Stichting Lodewijk de Raet op het vermogen van ieder van ons om te participeren aan de samenleving en aan de verschillende sociale contexten die er deel van uitmaken.
Op deze twee componenten is het aanbod van Stichting Lodewijk de Raet dan ook gericht. Belangrijk, wat ons betreft, is dat participatie naast einddoel ook een essentieel middel is. En participatie als middel komt er op neer dat deelnemers aan onze vormingsactiviteiten zelf mee instaan voor de formulering van hun leerdoelen en voor de manier waarop deze leerdoelen worden bereikt.